söndag 1 februari 2009

Tack gode gud för rutiner.

Vi har haft stadiga rutiner ett bra tag. Rutinerna sitter som berget och ingen av oss tre är så himla sugna på att rucka på dem så hemskt mycket. En kvart hit eller dit.
Man märker att Alfred är inkörd, att jag och Ronny också lever efter dem.
Vi vet båda hur en dag ser ut, oftast. Nu skriver jag hur en vanlig vardag ser ut. Ronny åker oftast på jobbet innan vi klivit upp. Men på helgerna delar vi lika. En sovmorgon var.
Allt mellan 6-7.30 vaknar Alfred och tycker att det är morgon. Är klockan bara 6 så går jag in till honom och stoppar in tutten och hoppas att han somnar om. Ibland funkar det, ibland inte.
Vi kliver upp, går upp och tänder lite. Sätter på nyhetsmorgon eller The Voice.
Alfred röjer runt bland leksakerna som ligger fint i sina backar, men helt plötsligt är överallt. Jag kokar kaffe, diskar upp nappflaskan efter nattens mål. Runt 8 äter Alfred (oftast!) en portion gröt med god aptit och får sina ADdroppar. En macka kan ibland slinka ner också.
Sen dags för tandborstning, tvättning/badning och hopp ner i vagnen. Sovtime nr 1.
Oftast sover han mellan 9-10.30/11.
Min tid, frukost, bäddar, duschar, dricker kaffe och ibland hinner jag slumra på soffan. Pratar oftast med Carola, pratar om vad dagen ska innehålla.
Lunch äter vi mellan 11.30-12. Beror lite på hur frukosten såg ut. Sen är det dags för dagens aktivitet, vi åker och hälsar på någon, går ut och åker pulka, går hem till någon kompis till Alfred och leker eller passar på att åka och handla eller till stan.
Runt 13.30 äter Alfred mellanmål. Frukt, macka, gröt eller välling. Sen sover han igen mellan ca 14-16.00/16.30. Min tid igen, nu plockar jag oftast (om vi är hemma), läser lite, dricker kaffe, vilar, tittar på TV. Jag tar det helt enkelt lite lungt. Gör det som faller mig in. Brukar hinna börja med middagen innan Alfred vaknar eller vi är tvugna att väcka honom.
Eftermiddagen brukar vara lite jobbig för Junior, gnällig, ledsen om man sätter ner honom, vill inte leka själv. Alfred äter middag med oss. Skoj att se vad han kan. Jag kokar ofta upp majs och ärtor så kan han plocka med själv. Äter vi pasta så får han plocka med det också.
Lek, bus och kanske ett besök till någon efter middagen.
Alfred är oftast trött run 19.00. Så då blir det kvällsfix och välling. Sen kommer John Blund och hälsar på. Han sover innan 19.30. Ofta. Ibland kan det blir lite stök. Sen sover han oftast till 23.00. Vällingtime. Somnar om på två röda. Sen kanske välling en gång till under natten. Ingen natt är den andre lik. Men tack gode för att dagarna ser nästan likadana ut.
Att vi har rutiner är väldigt viktigt. För oss och alla andra runtomkring. Vi mammor som hänger ihop vet precis hur de andra barnen sover, alla har nästan samma tider. Förutom Helmer som blivit storpojk, han sover bara en gång om dagen. Men ändå har man lärt sig.

1 kommentar:

Marina&Edvin sa...

Du har blivit utmanad!!! Kika på min blogg så förstår du.