lördag 27 december 2008

Julen 08.

Bästa sonen i ny overall.

Alfred får sin första julklapp.

Okey, nu ska jag berätta om våran jul. Våran första jul som en riktig familj.
Julaftonsmorgonen var mysig, Alfred var på strålande humör och åt julfrukost med mig och Ronny. Min mamma, lillebror med hundar kom runt tio för att fördriva några timmar hos oss. Mamma och jag tog en rejäl promenad med hundarna. Det är en speciell känsla att promenera på julafton. Mysigare än någon annan dag.
Runt ett packade vi in oss, julklappar, vagn och grejer och åkte till Ronnys syrra Rutan med familj. Hennes son Oskar var i eld och lågor när vi kom, ingen tomte hade kommit! Vi åt gröt och skinkstut där, myste, lekte och väntade och väntade på tomten.
Äntligen kommer tomten, ingen blir så glad som Oskar. Alfred och Elin (Oskars lillasyster) hade sovit så vi fick väcka dem när tomten kom.
Alfred tittade mest, och skrattade.
Toppenfina julklappar till Alfred! Tack.
Efter julklappsutdelning drar vi vidare till min mamma, där är det som vanligt lite kaos. Ingen är en sån tidsoptimist som min mamma, jo kanske min Ronny.
Vi äter supergott, Alfred är på toppenhumör. Öppnar svinbra julklappar, alla är nöjda!
Hem till lugnet sen, Alfred somnar på en sekund och jag dör av i soffan.
Ett år kvar tills nästa gång.

Juldagen åker vi till Marieby till Ronnys föräldrar, Ronny och Oskar premiärkör skoter för denna vinter. Alfred hinner med en premiärtur med sin pulka innan vi åker dit, gissa om det är roligt. Jag och Rutan tar en promenad med vagnarna, trötta barn. Underbart med frisk luft.Sen bjuder Irja (Ronnys mamma) på mat, supergott som alltid. Mätt!

Barnen leker, Alfred visar va duktig han har blivit på att "krypa". Min kille.

Vi åker sen hem till lugnet, igen. Ändå skönt att vara hemma.



Annandagen tillbringar vi hos min mormor på Lötbacken, mamma, Gunnar, Petter och min morbror Björn är där också. Å hundarna såklart. Å Gunnars barnbarn Alva.
Vi åker spark, Alfred sover ute i två timmar, äter mat, skrattar och umgås.
Petter leker med Alfred, eller tillbringar tid med honom iallafall. Kul att se. Mamma stickar, som vanligt.
Hem sen, igen till lugnet. Alfred röjer ett tag hemma, sen hopp i säng.
Han sover ju numera i eget rum, eller det har han gjort sen andra advent. Världens bästa kille sover som en stock, för det mesta. Vaknar för välling ibland, men okey då. Vi tar tag i det efter nyår.
Vi somnar i soffan och jag vaknar och gruvar mig för att gå ner och tvättat av mig smink och borsta tänderna. Man piggnar alltid på sig då.
Det var i stora drag våran jul. En himla mysig jul. En perfekt jul för oss tre.





























Inga kommentarer: