måndag 14 september 2009

Fullt ös..

..har det varit hela veckan lång. Alfred avverkade sin andra dagisvecka, det går framåt. Han är superledsen när man lämnar, men sen går det tydligen över på några minuter.
Jag kanske framstår som en hård mamma som inte tycker att det är "speciellt" jobbigt att han är så ledsen när jag går. Men eftersom att jag jobbat på dagis i många år så vet jag att om det blir för jobbigt för barnet och barnet är ledsen hela dagen så ringer dem till en.
Det sägs att den "värsta" perioden att skola in på dagis är i Alfreds ålder. Och ja, han är verkligen i den perioden. Fast det är inte bara på dagis han blir ledsen när man går. Han kan bli ledsen om det går någon som varit på besök hos oss. Så fasen som han är i går nog snart över. Hoppas jag. Imorgon blir det dagis igen, jag berättar redan när vi kliver upp att vi ska gå på dagis. Han hinner dricka sin morgonvälling som han tydligen tycker är det viktigaste på morgonen och hinner ligga i soffan och mysa till Emil. Sen berättar jag ännu en gång efter tandborstning att det är dagisdags. Han springer ut i hallen och säger; Nangen.. Tror att det är vagnen han menar och sen drar han fram skorna och ställer sig vid dörren. Lille vän!
Vi märkte även i helgen att han lärt sig att öpnna ytterdörren. Livsfarligt. Jag måste lära mig att låsa den om jag går ner medans han är uppe. Annars får jag nog hämta hem sonen nere vid sjön.
På torsdag ska vi på vårat första föräldramöte. Ska bli spännande. Tänk att man är förälder. Till världens bäste unge.
I helgen kom min pappa och hans Viveka. Eftersom att de kom på fredagkväll så hade vi bara lördagen att "spela" på. Men jag är nöjd över vad vi hann med. Min lillebror Petter hade match på sporthallen i Brunflo så vi gick dit och tittade en sväng. Alfred är verkligen en bollkille.
Det blir mer tittande på matcher i höst, både hockey och innebandy. Faktiskt roligt att titta.
Nästa gång tror jag att vi ska gå på Jamtli. De har ju typ Jamtli i Luleå, fast 1000 ggr mindre och värdelöst. Jamtli är ett superbra ställe visa.
Ronny är i Ö-vik och jobbar. Jag och Alfred är ensamma. Fast jag lovar att vi inte är speciellt uttråkade, vi hittar på en massa skoj. Fast vi saknar pappan! Men man hittar rätt snabbt in ett sätt att få allt att funka..
Idag var vi på utflykt med Öppna förskolan. Lagade mat över öppen eld och lekte i skogen.
Gissa vem som somnade på 3 sekunder efter den dagen?
Nu ska jag dricka en kopp te och sen sova.
Har varit och tränat. Mormor var barnvakt. De hade varit ute på promenad, köpt fika på fiket och lekt ute hela eftermiddagen. Tur att du har mormor, Alfred.
På fredag ska vi in med henne på stan så ska hon köpa en vinteroverall till honom..
Jag skulle lägga in bilder från helgen. Men inget batteri, bjuder på dem sen.

1 kommentar:

Mamma till Melvin & Madicken sa...

Skönt att de går bra på dagis. Jag tror att dom allra flesta barn blir ledsen någon gång när man ska gå... Dom har ju olika perioder. Och man kommer nog aldrig riktigt undan de där. Sånt man får ta när man lämnar dom på dagis =) Lyckligtvis så har M inte varit så. Någon gång har de hänt men han har alltid slutat innan jag gått så de har varit skönt! Hoppas allt är bra med er!